Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6232 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: po červenec 01 2019, 22:52 Předmět: Divné chování 12V Pb akumulátoru
Mám 12 V/55 Ah akumulátor, klasický údržbový, 5,5 roku v provozu v autě.
Ještě před týdnem, jsa připojen na inteligentní nabíječku, byl ochoten dobít se na 14,4 V (proudem 0,75 A).
Pak se něco stalo. Otevřel jsem kufr (rozsvítilo se světélko), něco jsem tam uložil, zavřel kufr a aktivoval nabíječku.
Ani za dva dny se aku nedobilo (pořád svítila kontrolka nabíjení), napětí 13,55 V. Auto jsem normálně nastartoval, projel 10 km, zaparkoval, připojil znovu na nabíječku.
Další tři dny - pořád nedobito. Napětí 13,55 V a neroste, proud pořád 0,75 A.
Vyndal jsem aku z auta, připojil na surovější nabíječku. Po napumpování cca 15 Ah proudem 2,5-2 A napětí 13,85 V, aku se ohřál na cca 40 ºC (v místnosti 26 ºC), žádný článek není zřetelně teplejší než ostatní, žádný článek nevaří (tu a tam nějaká mikrobublinka, ve všech stejně), napětí po dobu 2 h neroste. Po odpojení nabíječky napětí rychle spadlo na 13,3 V, po čtvrthodině 12,7 V.
Nějak tomuto chování akumulátoru nerozumím. Kdyby měl nějaký článek velký svod, tak by se pořádně nenabil, zato ostatní by byly přebité a vařily by. Takhle to vypadá, jako že ten svod mají všechny, a navíc velmi podobný. Nechce se mi věřit, že by tohle akumulátor dokázal, navíc takhle najednou.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32742 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út červenec 02 2019, 7:10 Předmět:
Tohle je přímo ukázkovej projev stavu " sulfátem". Výkonná nabíječka ho rychle vyžene do 3. fáze nabíjení, kde jen plynuje, "chytrá" nabíječka se ho snaží aniž by to nějak dala najevo, toho sulfátu zbavit = snaží se nabíjet malým proudem, aby se akumulátor zregeneroval. Zkus ji nechat dýl napojenou k tý chytrý nabíječče, co to učuní třeba za tejden. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 29, 2009 Příspěvky: 4086 Bydliště: Olomouc
Zaslal: út červenec 02 2019, 7:25 Předmět:
Zkus baterku připojit na nějaký zdroj a odporem nastavit skutečně malý proud kolem 1/100 (0,5A) a ponechat regenerovat (rozpouštět sulfát) třebas týden. Někdy se to podaří, na zimní provoz to ale nebude.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6232 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: út červenec 02 2019, 7:47 Předmět:
To se mi právě nezdá. Asi měsíc před tím, než se ta baterka takhle náhle změnila, jsem dolíval destilku a kontroloval hustotu ve všech článcích po plném nabití - byla v rozsahu 1,26-1,27.
Teď jsem přeměřil hustoty - postupně od - k +: 1,28 1,28 1,30 1,27 1,28 1,28
(baterka je zase od večera na té slabší nabíječce, napětí 13,51 V). To přece není zasulfatovaná baterka. Ta bestie se chová, jako kdyby každý článek měl svod 3 Ω.
Podolíval jsem destilku, 10-30 ml/článek, ten 3. chtěl nejvíc.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6232 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: út červenec 02 2019, 12:35 Předmět:
Tak jsem dopoledne koupil nabíječku CTEK MXS 5.0 (už jsem na ni měl nějakou dobu zálusk), připojil, a za 3 hodiny proběhl celý standardní nabíjecí cyklus. Nabíječka prohlásila akumulátor za nabitý.
(Před tím jsem ji pustil ještě na čerstvě nabitý nový akumulátor, ten projela za 20 minut).
Teď jsem na tu mrchu pustil nabíjení “RECOND” tj. až do 16,8 V, děj se vůle boží.
Naposledy upravil tomasjedno dne út červenec 02 2019, 12:54, celkově upraveno 2 krát.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: út červenec 02 2019, 12:46 Předmět:
Jestli se jeden článek zkratoval, tak ten akec najdeš vyvařenej do sucha. Ale ono je to vlastně jedno.
Ale toho by sis všiml. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6232 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: út červenec 02 2019, 12:52 Předmět:
Kdyby byl jeden článek zkratovanej, tak by zaprvé byl vybitej (hustota někde úplně jinde), a druhak by nedržel naprázdno druhý den ještě pořád 12,5 V, a třeťak by ten CTEK vyhlásil error (měří pokles napětí po ukončení nabíjení).
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32742 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út červenec 02 2019, 13:04 Předmět:
Ba ne, kraťas tam nebude, ten šlusnutej článek by ani neplynoval při nabíjení, zatímco ostatní jak zběsilý, stejně tak po odpojení nabijáku by neudržel napětí nad 12,5V ale poměrně rychle by spadnul na 12V a míň. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: út červenec 02 2019, 13:06 Předmět:
Moc protichůdných informací. Když aku nejde nabít, vypadá to na zkrat. Když netáhne a vyletí napětí nahoru, je to zas jinej problém (je jich víc). Všechno směr SD.
Ty plechy se kroutí, nakonec z UPS jsme vysekávali akumulátory majzlem, jinak to nešlo ven, jak byly nafouknutý.
Ale nějak to všechno moc nedává smysl, až na ten jeden divnej článek. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6232 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: út červenec 02 2019, 13:20 Předmět:
No právě že ty protichůdné informace mě matou.
Před chvílí doběhl druhý standardní nabíjecí cyklus na tom CTEKu, trval už jen půl hodiny, a přešlo to fo fáze Reconditioning. Zatím nevaří, napětí ještě nedolezlo na 14,4 V (mezi nabíjením a reconditioningem je pauza, během které to právě kontroluje pokles napětí).
P.S. Taky už jsem z UPS vytloukal aku kladivem. Pak jsem ji přestavěl na nabíječku
Založen: Mar 29, 2009 Příspěvky: 4086 Bydliště: Olomouc
Zaslal: út červenec 02 2019, 13:27 Předmět:
tomasjedno napsal(a):
To se mi právě nezdá. Asi měsíc před tím, než se ta baterka takhle náhle změnila, jsem dolíval destilku a kontroloval hustotu ve všech článcích po plném nabití - byla v rozsahu 1,26-1,27.
Teď jsem přeměřil hustoty - postupně od - k +: 1,28 1,28 1,30 1,27 1,28 1,28
(baterka je zase od večera na té slabší nabíječce, napětí 13,51 V). To přece není zasulfatovaná baterka. Ta bestie se chová, jako kdyby každý článek měl svod 3 Ω.
Podolíval jsem destilku, 10-30 ml/článek, ten 3. chtěl nejvíc.
Při tak vysoké hustotě žádná desulfatace asi nebude probíhat. Nedoléval jsi někdy v minulosti kyselinu v domnění, že je elektrolyt moc řídký?
Nebo, pokud Ti to stojí za to, vylej všechnu kyselinu, nalej čistou destilku a "nabíjej". Kontrolou hustoty (pokud bude stoupat, si ověříš, že se nějaká kyselina uvolňuje ze zasulfátovaných desek. Pokud budeš úspěšný, až přestane po opakované výměně za destilku hustota stoupat, můžeš zkusit baterku zaformovat jako by byla nová.
Je ale ještě možnost, že se baterie vybíjí přes kal na dně článků.
Potom by stálo za to vyměnit elektrolyt za správnou hustotu po odlití kalu. Je ale riziko trvalého zkratu kousky uvolněné hmoty.
Já bych ale aku vyměnil za nový, podíl ceny na km je proti benzinu a penumatikám téměř zanedbatelný.
Naposledy upravil jjilek dne út červenec 02 2019, 16:01, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6232 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: út červenec 02 2019, 15:27 Předmět:
jjilek napsal(a):
Nedoléval jsi někdy v minulosti kyselinu v domnění, že je elektrolyt moc řídký?
Ne. Leda že by mi něco takového provedli v autoservisu při roční prohlídce, přes můj pokyn, že baterku mají nechat na pokoji, o tu že se starám já.
jjilek napsal(a):
Já bych ale aku vyměnil za nový
Už je včera koupený. Zabývám se tím proto, že mě iritují věci, které fungují jinak, než jsem se domníval.
Program “Recond” už doběhl, napětí 16,8 V se vůbec nedosáhlo. Nechám ji teď den oddechnout, zítra přeměřím. Samovybíjení by se mělo poznat na poklesu hustoty. Pak přeměřím i kapacitu, tím by se mělo ověřit zasulfatování.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: út červenec 02 2019, 21:40 Předmět:
Sulfatace nepřijde ze dne na den. Navíc se projevuje jinak. Něco podstatného zřejmě nevíme.
1/ Trošku víc bych rozvinul to "Pak se něco stalo." Něco konkrétního? To víš, myslíš si, nebo Ti to tak zpětnou dedukcí vychází?
2/ Proč baterii v běžném provozu nabíjíš tak často?
3/ Po dobu nabíjení je připojena k elektroinstalaci automobilu?
při výzkumu okolo agm baterií (je to tu někde ve starém vlákně i s obrázkama) bylo vidět jak se elektrody výrazně deformujou v jednom směru, miskovité prohnutí. Výrobci šetří i na průřezu propojovacích můstků. Topologie startovací baterie by měla být jiná, ale čert věř soudobým inovátorům a katovačům kostů, ani kurvítko není vyloučeno. Připadá mi to jako nedokonalý šlus přes rozpadlé, houbovité olovo. Případně kal na dně.
Zkraty v bezúdržbových heremtických malých Pb aku jsou úplně běžné a stejně tak náhlá smrt. To jsou úplně jiné poměry než staniční telefonní baterie ve skle se spoustou místa okolo. Zarostlá sulfatovaná baterie je měkká, ale nemá samovybíjení a při dobíjení má nesmyslně vysoké napětí.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6232 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: st červenec 03 2019, 9:31 Předmět:
Kremik napsal(a):
1/ Trošku víc bych rozvinul to "Pak se něco stalo." Něco konkrétního? To víš, myslíš si, nebo Ti to tak zpětnou dedukcí vychází
Právě že jenom zpětnou dedukcí.
Kremik napsal(a):
2/ Proč baterii v běžném provozu nabíjíš tak často?
3/ Po dobu nabíjení je připojena k elektroinstalaci automobilu?
Protože auto není v běžném provozu, ale je (na léto) prakticky odstavené - od března najezdilo tak 500 km, a jinak je v garáži na udržovacím nabíjení.
Dnes ráno - po cca 18 hodinách odpočívání - napětí naprázdno 12,48 V (včera večer bylo 12,53), hustoty 1,27 1,27 1,28 1,26 1,26 1,26. Spuštěno měření kapacity.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.