Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: čt srpen 15 2019, 10:17 Předmět: Geometrie Audi A4B5
Letos mi auto začalo tahat na stranu a volant sem musel mít mírně zešikma. Ne moc, jen trošičku. Tak na GEO. Poštelovali a výsledek byl jen volant mírně zešikma ale na druhou stranu. Je tam 4 rameno na každé těhlici, seřídit se dá jenom sbíhavost.
OK mrknem na silentbloky zadní nápravy - fuj ještě origo a potrhané. Dobrý tak nové Lemförder. Volant byl najednou rovně, mírné tahání na stranu zůstalo. Tak znovu na GEO - ladili ladili, beze změny. Nasraný už sem zvyšoval hlas - aha pane no máte vůli v axiálním táhlu řízení. Kujwa na to jste nepřišli hned?! Fakt no, asi tak 1-2mm vůle v ruce když sem za to tahal.
OK. Axiální táhla jsem vyměnil za Lemförder. Znovu na GEO - výsledek že to teda nikam netáhne, jede to samo rovně, ale kujwa ten volant pořád křivě!
Ten odklon pravého kola jsem měl takhle mimo toleranci už loni, ale to auto jinak vždy jezdilo rovně a volant jsem měl rovně. Ani jsem nevletěl do díry.
Přední náprava je komplet MOOG, 20.000km. Před 2.000km jsem zadní spodní ramena vyměnil za Meyle HD, protože se mi jejich silentbloky zdály moc měkké. No, ono to tak prostě mají i Meyle HD. Zbytečná investice, původní jsou OK. Klouby ramen i řízení jsou v pořádku, tuhé a bez vůlí. SB ramen taky nepotrhané.
Můžete mi prosím někdo poradit místo kde v Ostravě nebo F-M opravdu najdu někoho kdo to umí seřídit správně?
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3394 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: čt srpen 15 2019, 10:29 Předmět:
Dělal jsem jen "zběžnou" geometrii na OC I a byl jsem nadšený z přístupu D. Banašák na Starý Jičín/Janovice. Po GEO mi ještě rovnal volant, protože se mu nezdálo seřízení. Tím si u mě udělal očko, protože bylo vidět, že to bere poctivě a je puntičkář. Nenutím, v případě zájmu pošlu PM číslo. Za zavolání bys nic nedal..
Já v případě potřeby určitě budu věci řešit zase u něj.
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2592 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: čt srpen 15 2019, 11:16 Předmět:
Volant se při geometrii musí zaaretovat a nebo pomocník musí hlídat aby při seřizování byl rovně.Doštelovat volant se musí pomocí řídících tyčí, těch kterejma se dělá sbíhavost.Pokud se přesto nepovede seřídit volant do roviny v dílně, musí se auto projet a zkoušet seřizovat polohu volantu na několikrát.Hlavně se nesmí volant přesazovat na drážkách!Rozhodí se tím data posílaný snímacím kroužkem do ŘJ ESP.V případě přesazení volantu o několik stupňů dojde k odstavení systému ESP a signalizuje to kontrolka na přístrojovce. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: čt srpen 15 2019, 11:41 Předmět:
ESP nemám. Aretace volantu byla, zapřená o brzdový pedál. Loni mi na té GEO právě předek seřizovali a vše OK. Letos to prostě nezvládli ani na počtvrté.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: čt srpen 15 2019, 12:44 Předmět:
Tak jsou neschopní. Seřídit volant, aby byl rovně, když auto jede rovně, lze vždy. Oč se na jedné straně řídící tyč vyšroubuje, o to se musí na druhé straně zašroubovat, geometrie se nezmění, pootočí se volant. Pokud jsou obě nápravy v pořádku a bez vůlí, tak na sbíhavost (nebo rozbíhavost, podle umístění řízení před/za nápravou) stačí jednoduchý přípravek z trámku, na něm z boku dva dorazy na opření o ráfek na jednom konci, špičaté "ukazovátko" v ose trámku na druhém konci, postavit auto na rovnou plochu, při přiloženém přípravku do příslušných míst před a za předními koly, kam ukazuje špička, přilepit lepící páskou na zem čtyři papíry, přiložit přípravek k jednomu kolu ukazovátkem dopředu, udělat v místě ukazovátka značku na papír, přiložit ukazovátkem dozadu, udělat značku na papír, to samé na druhé straně, změřit metrem vzdálenost značek vepředu a vzadu a spočítat z lichoběžníku úhel. Spočítat potřebnou korekci, poštelovat tyče řízení, projet, znovu zkontrolovat sbíhavost a podle potřeby dorovnat volant, viz. výše. Nastavení je velice přesné, s primitivními prostředky, akorát to chvíli trvá, je obvykle potřeba pár iterací. Odměnou je radost z dobře vykonané práce a nesjíždějící se pneu. Geometrii nastavuji kvůli nízkému opotřební pneu na dolní okraj sbíhavosti nebo ještě lehce pod něj, s následnou zkouškou, zda se auto nechová v nějakém jízdním režimu špatně. Malá sbíhavost může způsobit tendenci ke kmitání kol v nějaké rychlosti, to nesmí nastat. Na posledním autě mám na páru zimní/letní pneu Michelin najeto 170 tisíc km, oboje jsou už na výměnu, ale nájezd mi přijde velice slušný. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: čt srpen 15 2019, 13:21 Předmět:
Princip geometrie je mi jasný. Čtyř-ramínková náprava od VW má proměnlivou sbíhavost podle toho jestli je předek ponořený při brždění a nebo je zvedlý při akceleraci. Ještě jsem se koukal na gumy, jestli je nemám blbě sjeté - nevypadají. Vzorek 3-3,5mm podle měřidla všechny.
170tkm na gumách je krásný výsledek. Z říše snů pomalu.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: čt srpen 15 2019, 13:57 Předmět:
Pokud máš geometrii OK, tak ten volant porovnáš klidně i sám, jen je třeba zvládnout povolit kontramatky řídících tyčí, což jde někdy pěkně blbě. Pokud s tím hýbali při seřízení, tak to půjde. Označ si polohu řídící tyče a čepu, třeba lihovou fixou a prostě s tím na obou stranách trochu pootoč o přesně stejný kus, dotáhni, projeď to a znovu koriguj, až budeš mít volant rovně. Pokud dodržíš točení tyčemi na obou stranách o stejný úhel, geometrii nerozhodíš. Pokud budeš chtít mít 100%ní jistotu, tak to po svépomocném dorovnání můžeš nechat někde zkontrolovat, když do toho nebudou na výslovnou žádost hrabat a jen to zkontrolují, tak nehrozí, že by to zase rozházeli. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: čt srpen 15 2019, 18:25 Předmět:
Pete> ramena zadní nápravy u quattra ano, tam jsou excentry. Já ale quattro nemám. A přední nemají nic. Jen silentbloky. A pro quattro druhá sada děr v nápravnici pro spodní zadní ramena, asi aby se změnil záklon rejdového čepu.
Založen: Feb 07, 2008 Příspěvky: 792 Bydliště: Jablonec nad Nisou
Zaslal: čt srpen 15 2019, 20:43 Předmět:
S tou geometríí je to fakt někdy laborování. Stačí i malá vůle například v kloubku řízení na volantové tyči a prostě ten volant rovně hnedka nebude. Když máme v servisu auto na opravu po které je potřeba GEO tak to kluci (i já) projížděj aby si ověřili, zda je volant rovně. Pokud přijede zákazník na geo, tak mu ji seřídíme a pošleme jeho samotného na projížďku. Každému z nás v našem servisu se stalo že se nepovedlo mít volant rovně napoprvé.
Nevím jak funguje kterej typ geo ale u nás máme 3D beissbarth. Nejprve se seřizuje zadní náprava a nejprve odklon. Potom sbíhavost. Pak teprve přední náprava, záklon, odklon a nakonec sbíhavost. Pokud nejprve seřídím sbíhavost a potom šáhnu na odklon, rozhází mi to sbíhavost.
Včera jsem dělal BMW 7 řady. LZ kolo nešlo seřídít ani odklon ani sbíhavost. Excentry se sice hejbaly ale oba v max poloze a hodnoty stále mimo toleranci. Asi tam má něco ohnutýho ale okem těžko poznat co, ono tam je všechno tak nějak zahnuté a ohnuté. Leda mít v ruce novej díl a porovnat.
A4B5 jsem měl 2, už mám jen jednu. U té mojí sice nelze seřídit odklon přední nápravy ale lze ho změnit. Mám v nápravnici 2 díry na šrouby ramen, Můžu posunout obě spodní ramena více z nápravnice ven a tím zvětšit oklon.
Naučil jsem se jednu věc, když někdo přijede na geo (klima, nebo cokoli) osobně si ho vyzpovídám. Proč chce geo atd. Pokud mi řekne že mu někde někdo něco měnil tak nic neřeším a seřizuji. Pokud příjde s tím že má křivě volant, zjišťuji kdy naposledy někdo kontroloval vůle na nápravě a event. je zkontroluji.
Taky jednou přijel pán s tím že mu škube volant že chce geo, řekl jsem mu že v geo to nebude ale že se na to podívám. 4 šrouby v kole povolené a ten pátý byl bezpečnostní a uletěla mu hlava.
V práci máme profi vyvažovačku která umí simulovat přítlak vozovky a změřit pneumatiku. Taky umí změřit ráfek a říct mi v jaké poloze mám obout pneu na ráfek - jak by to bylo nejideálnější a taky mi řekne kam na auto které kolo mám dát. Když někomu auto táhne ke straně (pustím volant, on se stočí ke straně a auto jede v lepším případě do kopřiv), tak to většinou není geo ale buď zatihlé horní uložení nebo křívě sjetá pneu, event prasklej kord - a na první pohled to ani není vidět.
Založen: Feb 07, 2008 Příspěvky: 792 Bydliště: Jablonec nad Nisou
Zaslal: čt srpen 15 2019, 20:51 Předmět:
Dovolím si nesouhlasit se Zakym. Každé vozidlo má jiné předepsané hodnoty geometrie.
citace:
Geometrii nastavuji kvůli nízkému opotřební pneu na dolní okraj sbíhavosti nebo ještě lehce pod něj,
Některé vozy mají mít kola sbíhavá nekteré vozy rozbíhavá. BMW se při meření musí zatížit předepsaným závažím. U MB sprinter se měří délka tlumiče (únava předního listového pera) a PC sám spočítá jaká má být sbíhavost, u MB vito se sklonoměrem měří úhel sklonu ramene a světlá výška a podle těchto dat program spočítá jakou mám seřídit sbíhavost a odklon.
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6668 Bydliště: Praha
Zaslal: čt srpen 15 2019, 23:56 Předmět:
Nemám nic proti tvému nesouhlasu, na ten máš v demokratické společnosti právo. Nikde nepíšu, že bych nastavoval pořád jednu a tutéž hodnotu. Každé auto má předepsaný rozsah hodnot, tak nastavuji kolem té menší hodnoty, to je celé. Taktéž hned z počátku první mé odpovědi v tomto vlákně uvádím sbíhavost/rozbíhavost, dále už jen termín sbíhavost, abych to pořád nemusel datlovat celé, pro exaktní určení můžeš rozbíhavost klidně vyjádřit jako sbíhavost se záporným znaménkem. Kdo má základní představu, o čem to je a má chuť si s tím hrát, může seřízení provést sám, kdo představu nemá, ať na to nesahá a zaveze to do servisu. Eto vsjo. _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: pá srpen 16 2019, 17:30 Předmět:
Hodil sem auto dnes do BestDrivu co mám hned vedle práce, ať se podívají na tu geometrii.
Když koukám na ty hodnoty tak co geometrie (zařízení) to originál.
No už to skoro je jak bych si představoval, ale pořád to není ono. Volant lehounce doprava. Mrknu se ale raději pořádně na pneumatiky a zkusím přehodit zadní<>přední. Přijde mi že to trochu plave. Tlak vzduchu je OK podle tabulky. Nevím no, třeba se tak ojetější Hankooky můžou chovat.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.