Zaslal: so březen 10 2007, 3:51 Předmět: Konstrukce nabíječky autobaterií 12V (44Ah)
Mám trafo 230/12V 8A z něhož si chci vytvořit jednoduchou nabíječku autobaterií (trafo,můstek) . Po usměrnění mám jen cca. 10,5V a po zatížení to ještě trochu klesne tak nevím jestli by mi toto napětí pro nabití akumulátoru a správnou funkci nabíječky stačilo. Když jsem zkusil připojit za usměrnovač elektrolyt 2200MF/25V tak mi napětí na výstupu vzrostlo na 15,6V a po připojení na baterii bylo cca. 12V, ale nevím jestli to tak lepší a zda se vůbec na výstupu může použít kondenzátor.
Poraď te prosím co nejrychleji.
12 V je málo.Chtělo by to 16 - 18 V.
Nejde na trafo pár závitů přimotat ?
Kondenzátor se na sekundáru u nabíječky baterii nedává.
Na usměrnění stačí jedna dioda a na primáru kondík,který reguluje proud do baterie.
Založen: Mar 06, 2005 Příspěvky: 634 Bydliště: Planeta Zem
Zaslal: so březen 10 2007, 13:21 Předmět:
Zožeň si trafo 24V a tak ako tu bolo spomenute,primar do serie z kondenzatorom asi tak 6uF.Vyberieš to zo žiarivkoveho svietidla,alebo nejaky rozbehovy kondik z elektromotora napr:z pračky.Na sekundar jednu diodu a to je všetko.Ja to mam postavene a funguje to spoľahlivo.Jedine čo nedokaže,je vypnuť pri nabiti .A nezapajať do siete na prazdno!
Viac na www.belza.cz kodenzatorova nabiječka
Založen: Apr 25, 2005 Příspěvky: 488 Bydliště: Spišská Belá
Zaslal: so březen 10 2007, 13:48 Předmět:
Ja som raz ziskal zadarmo nabijacku z trabanta na 6V, upravil som ju ako zdvojovac napatia (2 diody, kondik 3G) a pouzivam ju uz asi 10 rokov bez poruchy. je to skratuvzdorne, bezstratove, pulzne, vsetko co nabijacka ma mat, akurat automatika vypinania tomu chyba.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32225 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so březen 10 2007, 17:39 Předmět:
Pokud Ti napětí na 2m2 kondu za Graetzem dosáhlo 15,6V, máš téměř ideální trafo pro nabíječku. Nevěříš? Když dáš jen Graetzův můstek bez kondíku, dostaneš 100Hz tepavý proud. Do aku Ti poteče ať chceš nebo nechceš proud jen tehdy, když na půlvlně jeho okamžité napětí převýší momentální napětí aku. Protože napětí na aku s nabíjením leze nahoru, i tento stav se na grafu té půlvlny posouvá směrem k vrcholku a poměr doby průchodu proudu k celkové době trvání půlvlny klesá, takže efektivní hodnota proudu také. Už jsme tady mnohokrát popisovali napěťové meze jednotlivých akumulátorů, a u Pb autoakumulátor je běžný provozní stav v autě, když má při vypnutém motoru asi 12,5V, při chodu pak v závislosti na odběru (světla, klima, audio...) a seřízení regulátoru alternátoru může vylézt až asi na 14,5V. Podle teorie je při napětí 14,5V akumulátor nabit asi na 80% své maximální kapacity a začíná silně plynovat, což je známkou začátku 3. nabíjecí fáze. V autě je to nežádoucí stav, protože přitom silně ubývá elektrolyt a jeho rozstřik po okolí působí silnou korozi. Při nabíjení mimo vůz je žádoucí omezit proud, aby i tehdy byl rozstřik co nejmenší - Tobě to udělá to trafo samo, jednak se dostaneš s napětím dolů vlivem úbytku napětí na vnitřním odporu (trafo+usměrňovač+veškeré přechodové odpory), druhak se momentální napětí aku zvedne k vrcholku těch usměrněných půlvln a automaticky se tím omezí proud. Jestli máš možnost, zapni to na baterku a hustoměrem kontroluj úroveň nabití a zároveň na dvoukanálovém osciloskopu sleduj závislost doby průchodu proudu během půlvlny do aku na stavu nabití.
Shrnutí - trafo nevyhazuj, a dokud ho nevyzkoušíš a neposoudíš, ani ho neupravuj. Podle mne Ti baterii nabije a nepoškodí, i když vzhledem k omezení proudu ke konci to nabití bude trvat déle, než nabijákem s elektronickou regulací a stálým proudem. Nedávej tam žádný kondenzátor na vyhlazení, akumulátor si to vyhladí sám - kdo nebo co myslíš, že vyhlazuje napětí v autě? Jako usměrňovač vřele doporučuji použít proudově naddimenzovaný můstek, klidně i 25A, závěrné napětí stačí 60-80V, a kus Alu profilu nebo aspoň Alu plech tak 100cm2 jako chladič, počáteční proud do vybité baterie totiž umí diodám pěkně zatopit... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Na to trafo už se asi nic přimotat nedá protože je dost napěchované, ale odendám tedy ten vyhlazovací kondenzátor a zkusím s tím nabít baterii a uvidím co to bude dělat. Jestli budete mít ještě nějaké nápady tak sem s nimi. Zatím vám všem mnohokrát děkuji za dobré rady.
Založen: Apr 25, 2005 Příspěvky: 488 Bydliště: Spišská Belá
Zaslal: so březen 10 2007, 23:46 Předmět:
Tiez zalezi, ako ti kolise napatie v sieti, ak by ti to neslo s tym Greatzom, tak skus to s tym zdvojovacom. Pomocou kondika mozes menit nabijaci prud. Prud je tepavy 50Hz , co blahodarne posobi na zivotnost aku. Prikladam schema:
Přípona 'bmp' nebyla dosud povolena administrátorem tohoto fóra. V této chvíli proto není přiložený soubor dostupný.
Založen: Nov 09, 2015 Příspěvky: 285 Bydliště: Liptovský Mikuláš
Zaslal: pá únor 12 2021, 10:30 Předmět:
Mám trafo (sekundár 24V). Nejaké kondenzátory do primáru dávať nechcem. Nemám s tým skúsenosti. Bolo by možné miesto toho urobiť zapojenie podľa priloženej schémy, žiarovkou obmedziť prúd a nabíjať tým 12V Pb akumulátor? Pochopiteľne by som si strážil čas a napätie.
V podstate by som si spravil jednoduchý prúdový zdroj (aj keď priznávam, že prúd nebude úplne konštantný po celú dobu nabíjania a nejaká odchýlka tam samozrejme bude).
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: pá únor 12 2021, 11:32 Předmět:
Ano, jde to tak nouzově udělat, v minulosti to tak často i bylo.
Trafo musí mít aspoň 200VA /při jednocestném usměrnění je stejnosměrně sycené/, dioda je nejlépe 20A na pořádném kusu chladiče /KY715-KY719/ a žárovka H4. Dobré je, mít možnost vypínačem zapojit jen jedno, nebo obě vlákna /paralelně/.
Založen: Nov 09, 2015 Příspěvky: 285 Bydliště: Liptovský Mikuláš
Zaslal: pá únor 12 2021, 11:46 Předmět:
Tak to spĺňam všetko. Trafo mám...no počítam že tých 200VA určite. Pred 15 rokmi som si ho motal. Myslím že jadro je z plechov typu EI40, na hrúbku asi 4-5 cm (počítal som vtedy výkon okolo 250-280 VA), nejakú poriadnu ruskú diodu na chladiči mám tiež. Len žiarovku som počítal cca 12V/21W. Nechcem aby to moc plynovalo. Radšej nech to malým prúdom dosiahne znaky plného nabitia, pri tej príležitosti, ak je tam nejaký sulfát, nech sa malým prúdom rozpustí.
To napätie musím asi merať a strážiť však? Mohlo by sa stať, že pri nabíjaní 24V trafom bez dozoru by napätie na akumulátore liezlo časom cez 18, 19, 20V? To len taká teoretická otázka, či je to možné. Chápem že po dosiahnutí napätia cca 16,5V nechať ešte hodinku-dve a baterka je nabitá na 100%.
Založen: Nov 09, 2015 Příspěvky: 285 Bydliště: Liptovský Mikuláš
Zaslal: pá únor 12 2021, 13:03 Předmět:
Díky, túto žhavú novinku mám už dosť dlho Nevidím baterku prvýkrát v živote. Mňa len zaujíma (bez toho aby som to skúšal a riskoval poškodenie baterky), čo ten 24V zdroj spraví, keby som si ho nevšímal. Či by sa naozaj dokázalo napätie na baterke vyškrabať cez 20V, alebo chemické pochody v baterke neumožnia sa dostať cez cca 17V? Respektíve baterka bude už len plynovať a cez určitú hranicu napätie neprejde.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: pá únor 12 2021, 13:55 Předmět:
Nemusíš hlídat napětí, ale jen proud a čas. Vhodně ocejchovaný ampérmetr /podle TRMS měřáku/ by nebyl k zahození, ale jde to i bez něj.
"Plynovací" napětí 12V aku, resp. jeho počátek je 15,6V. Dál už nemá smysl do akumulátoru valit proud, protože už jen vaří, z elektrolytu odpařuje vodu a tím jej znehodnocuje, vyvařenou vodu je pak třeba doplnit - ne kyselinou!!!
Přes žárovku 21W proteče velice málo, opravdu budeš potřebovat tu H4 - ostatně uvidíš sám.
Je totiž velice dobrý si uvědomit, že se tam uplatňuje i vnitřní odpor trafa, dynamický odpor té diody a spád napětí mezi výstupem nabíječe a napětím akumulátoru není bůhvíjak velký.
Chce to zkusit dřív, než mudrovat, pánové. Já zkusil a proto píšu, co píšu.
Kromě klasického přemotávání sekundárů na výkonné zesilovače, bývalo tohle jediné rozumné využití pro neupravované rozvaděčové transformátory 220-380/24V a od 200 do 300VA.
martin-f je rozumnej, zkusí to taky a pak přijde napsat, co zjistil
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.